Kissakala ja kuminauhatyttö
Minä en luovu
asioista helposti. Kun jokin esine tai asia tulee elämääni, sille luodaan
sisäisessä maailmassa oma avatar, ja se jää sinne vaikka ulkoisessa maailmassa
asia poistuisikin. Avatareissa on eri vaikeusasteita, mitä niiden poistamiseen
tulee. Joidenkin kohdalla voi vain klikata oikeanpuoleista namiskaa ja valita
toimintoluettelosta roskakorin. Tällaisia ovat kaikki juoksevat asiat, tylsät ihmisenä
olemiseen kuuluvat jutut, jotka täytyy säilyttää mielessä siihen asti kunnes ne
on suoritettu.
Joissain tapauksissa asian voi syödä pois. Päässä piippaa kaappiin jemmatun
vierasvarajämän kuvake, joten voi vain kävellä keittiöön, syödä noin kolmetoista
Jaffa-keksiä, ja puff – piippaus vaikenee.
Häntäpäässä
luopumisen vaikeusasteikolla on vahingossa hajotetut astiat. Ihmisenä, joka
kiintyy kuppeihin ja lautasiin ikään kuin ne olisivat kaapissa hengaavia
kavereita [syötä gay-vitsi tähän], on pikkuruinen tragedia kun joku heistä
lipeää lapasesta. Menetys, syyllisyys ja itsensä kokeminen idiootiksi ovat
automaattisesti tekijöitä jotka hankaloittavat henkistä luopumista. Vaikka siivoan kauniin, tanskalaisen
vintage-posliinin sirut roskikseen, sen muoto kummittelee päässäni aina kun
huomaan tyhjän kohdan hyllyssä. Nämä ovat kuitenkin vielä itsestään poistuvia
kuvia.
Jo haastavia
alkavat olla asiat, joihin olen jollain lailla laittanut päänvaivaa. Olen hyvin
todennäköisesti kirjolla, ja yksi tapa jolla se ”oirehtii” on sitoutuminen
tiettyihin suunnitelmiin.
Se aiheuttaa oikeita ongelmia. Jos minulle sanotaan, että huomenna mennään
syömään kolmen maissa ja sitten käydään tavaratalossa, niin jukoliste jos
tehtävälistaa sorkitaan viime minuuteilla. En millään saa päätäni uudelle
mutkalle, jos lennosta päätetään että jätetäänkin koko homma välistä ja mennään
sen sijaan kävelylle ja kahville. Minä kyllä kävelen ja ryystän sumpit, mutta
kroppani huutaa ruokaa kello kolme, ja suorastaan fantasioin turhan krääsän
läästimisestä jumbotarjouslaarien pohjia myöten.
Yhdessä työpaikassa pomo vaihtoi
jatkuvasti mieltään. Se sai sellaiset mittasuhteet, että hän vaikutti viideltä
eri henkilöltä, jotka eivät keskenään saaneet sovittua. Työtehtäviä piti jatkuvasti
jättää kesken, kun uusi idea puski päälle, ja sitten kun aloitti sen
toteutuksen, hän tuli taivastelemaan kesken jääneitä asioita. Jopa työvuorot saattoivat
elää lennossa. Minun oli pakko jo oman järkeni vuoksi päästää irti paikasta.
Hassua kyllä en ole yhtään näin jäykkä omissa jutuissani, päinvastoin: minä
seilaan ilman merikortteja kuten Muumipappa. Mutta jos joku toinen esittää
minulle pyynnön, oletan että sitä pyyntöä ei sörkitä kesken tekemisen. Pidätän
oikeuden menettää tästä asiasta järkeni.
Projekteissa haaste
on samankaltainen. Jos minulla on idea maalauksesta, sen pitäisi ehdottomasti
valmistua, jotta saisin nähdä miten se synnyttyään saa elää. Valitettavasti vain
kaikkia ajatuksia ei ole tarkoitettu vietäväksi loppuun, ja tämän vuoksi minulla
on nurkat täynnä töitä jotka ovat pysähtyneet siihen aikaan kun ne on hylätty
pöydille pyörimään. Tiedän että nämä lapset eivät ikinä elä, ne vain säilyvät
omissa keskeneräisissä kehitysasteissaan ikuisesti. Alkioita ja sikiöitä
pinossa. Tällä kertaa ongelma on päinvastainen: ajatus saattaa olla kadonnut jo
aikoja sitten, mutta kuvat fyysisessä maailmassa eivät millään halua mennä roskakoriin.
He ovat vain ajatuksia, mutta he ovat minun vauvojani.
Tästä vaikeampia
tapauksia minun alkaa olla hankalampaa selittää, sillä ne tuppaavat olemaan
yleismaailmallisen sijaan yksilöllisiä kokemuksia, ja koen että sellaisten
mielivaltaisten tärkeysjärjestysten perustelu muille on yksinkertaisesti kimuranttia,
välillä jopa mahdotonta. Voi ajatella, että tietysti esimerkiksi hyvän ystävän
lähteminen elämästä, tai läheisen kuolema ovat hankalampia käsitellä. En tiedä
olenko psykopaatti, kun minulla ei – vielä viime vuoteen asti – ollut asian suhteen
isojakaan vaikeuksia. Ihmisiä tulee ja menee, c’est la vie. Johtuneeko siitä,
että lapsuus oli vähintään levoton, ja olen myös menettänyt aikaa sitten luvun näkemieni
kuoppabileiden määrästä.
Arvostan valtavasti ihmisiä elämässäni, ja toivon että sen kykenen heille jotenkin
järjellisesti osoittamaan, mutta heidän lähdettyään ratas jatkaa pyörimistä. Se
lienee helpompaa jos on hieman erakkoluonne, eikä elämä ole varsinaisesti
sidottu kehenkään yhteen ihmiseen. Elämästäni poistuneiden ihmisten avatarit
eivät myöskään häiritse, ne ovat usein lämpimiä ja arvokkaita eikä niitä
tarvitse siirtää minnekään. Paitsi jos ihminen on ollut hengittävä persläpi, kuvake
vain häviää kuin savu.
***”– Ikinä ei tule aivan vapaaksi, jos ihailee toista
liikaa, Nuuskamuikkunen sanoi äkkiä.”***
Tulin kuitenkin nokakkain
senkin kanssa. Sen kun toinen ihminen jäi inhottavana töhnänä ihon alle. Tämä
avatar sai aivan uuden vaikeusluokituksenkin: kummitus. Se elelee luvatta ja ilmaiseksi,
ja syö kuin ahmatti jääkaapistani. Sille on annettu toistuvia ukaaseja, se on
jätetty vaille huomiota, sitä on kiristetty ja uhkailtu, se on hukutettu
töihin, lukuisiin uusiin harrastuksiin ja noin sataan deittiin, sitä on
huumattu lääkärin määräämillä lääkkeillä, ammuttu alkoholilla, kidutettu ja
rääkätty kuntopyörällä, hakattu käsipainoilla, haukuttu kavereille ja naapurin
mummolle. Kaikkein hiuksianostattavimmin: siihen on otettu yhteyttä
ouija-laudalla mallia Samsung.
Viimeisin metodi paljasti kyseessä olevan
sen sortin henki, että ainoa oikea taho manaamiseen lienee kirkko.
Miksi se jäi niin
piukkaan, lienee kysymys. Miksi juuri se? Yksinkertaista. Tässä yhdistyy kaikki
hankaloittavat tekijät: menetys, syyllisyys, itsensä kokeminen idiootiksi. Ja
ne vitunvatun keskeneräiset suunnitelmat.
Jos minulla on epäinhimillisen isoja vaikeuksia luopua lounassuunnitelmista, mitä
sitten kun joku pyytää minua suunnittelemaan asioita joita itse kaikkein eniten
haluan koko maailmassa?
Minun kotini, minun ihmiseni, ja ne lapset jotka ovat vain ajatuksia.
Se on haasteellisuusasteikolla hieman tanskalaista posliinikuppia korkeammalla.
Tyhjällä kohdalla hyllyssä oli hetken aikaa kangastus loppuelämästä.
Minähän sanoin sinulle silloin: ”En uskalla unelmoida.”
******************************************
Vuonna 1993 julkaistiin
Kate Bushin seitsemäs studioalbumi ’The Red Shoes’. Sen avauskappale ’Rubberband
Girl’ on muodostunut minulle tunnusmusiikiksi niihin hetkiin kun minulla on
erityisen suuria vaikeuksia päästää irti.
Kappaleen sanoituksissa nainen toivoo voivansa venyä kuin kuminauha, jotta hän taipuisi
sen sijaan että napsahtaa heti poikki.
Venyminen on minustakin aina ollut parempi strategia kuin vastaan laittaminen. Tai
ainakin rutosti helpompi. Mutta kun olet oikein herkullisen näköinen pinkeä
kuminauhanlötkäle, se houkuttelee paikalle kaikenlaisia ammattivenyttäjiä. He
kiskovat otsaverisuonet pullottaen ja etsivät rajoja, joita voisi vielä vain
venyttää. Tuntuu kuin minua olisi kiskottu koko ikäni aina vain kireämmälle,
kunnes ainoa vaihtoehto oli lopulta kasvattaa selkäranka ja alkaa laittaa rapsakampia
rajoja. En ollut varautunut siihen että juuri tuona hetkenä kohtaisin rajanvenyttämisen
maailmanmestarin, ja lopulta rusahti hyväkin nauha poikki.
Nyt kun veri alkaa
taas kiertää ja maailmaan on palaamassa värejä yksi kerrallaan, en haluaisi
enää keskittyä katkeamispisteeseen. Olen kirjoittanut siitä riittävän paljon,
ja silkasta pakosta. Se on yksinkertaisesti ollut minun ainoa varaventtiilini.
Siksi kerroin edellisessä blogissani, että kirjoittaminen jatkuu, mutta aiheet
muuttuvat. Minä olen purkanut osiin sen ajan kun olen ollut purettuna osiin. Olen
käynyt näppäimistön kanssa sen keskustelun, joka minun oli käytävä itseni,
kummituksen, ja luultavasti pätevän ammattilaisen kanssa. Nyt minulla ei ole
kummitukselle enää mitään sanottavaa. Paitsi että itse olet suuri, haiseva kissakala.
Ja ainiin: lällällällällieru, sulta pääsi pieru.
Noin, nyt se on kirjoitettu.
Yes,
This Song Is About You on päiväkirja. Tapahtumat ovat tosia tai
tosipohjaisia, kaikki villit vapaudet kirjoittajana on käytetty. Paikkoja on
sotkettu ja nimiä on peukaloitu.
Kommentit
Lähetä kommentti