Kerran jyvä, aina jyvä - Muusipään uudet seikkailut
Spes Non Confudit
– ”toivo ei petä”.
Tämä oli Paavi Franciscuksen otsake meneillään olevalle
jubilee-vuodelle, jonka teemana on toivon pyhiinvaellus. Sanasalaattia, joka ei
minullekaan olisi tarkoittanut yhtään mitään vielä muutama vuosi sitten. Tässä
hatara yritykseni avata asiaa kohta kerrallaan, siten kuin sen nyt ymmärrän,
sen valon läpi suodatettuna jossa tässä hetkessä asioita katson.
Keväällä, atomeiksi
hajoamiseni vuosipäivänä, huomasin sen seikan että ihminen menee eteenpäin
vaikka valitsisi jäädä ihan paikalleen. Vaikka itse ei kokisi liikkuvansa
minnekään, jokin liikkuu. Vertaus voi olla korni tai liian ilmeinen,
mutta se ei ole valheellinen, joten käytän sitä kuvaamaan tilannetta: Jos joku
ikävä ihminen ottaa kätöseensä vasaran ja pirstaloi sillä kaikki sormesi, ja
molemmat sääriluut kaupan päälle, paranemisprosessi näyttää hyvin pitkälti
paikallaan makoilulta.
Sitten seuraa vertauksen ylivenyttämistä: Kun tohjona on
pää, ajattelu sujuu yhtä hyvin kuin piruetti katkenneilla sääriluilla.
Murskasormet ovat yhtä hyödyllisiä nyrkkitappelussa kuin muusipää
keskustelussa. Silti jokapäiväisessä elämässä on ihmisiä jotka on silleen
”Laita käsi nyrkkiin LOL”.
Luiden luutuminen käy itsestään, siitä minulla on ihan
todellista kokemusta. Mutta en arvannut että myös ihmismieli on niin
resilientti, että murtumat patoutuvat levossa. En ole käynyt missään
terapioissa, tehnyt yrttihaudukkeita, lukenut self helppiä, katsonut
inspiraatiovideoita tai edes kokeillut kovia huumeita. Silti, kun pinnistelyn
jälkeen lopulta tajusin lopettaa riuhtomisen, se alkoi. Uusien hermoratojen
hidas kasvu.
Tähän väliin pieni
kupletti siitä kun oikeasti mursin luita kymmenisen vuotta sitten.
Minulla ei ollut edes kutittelevaa aavistusta että luita meni rikki, kun
keittiössä liukastuessani potkaisin jalkaterän möhjöksi roskakaapin alalautaan.
Viikon verran kiljuin aina kun kiskoin talvisaapasta, mutta koira pääsi
lenkille ajallaan, eikä kaupassa käy yhden hengen taloudessa kukaan muukaan.
Nojailin ostoskärryihin ja klenkkasin tuotevalikoimaviidakossa aina suorimman
reitin.
”Lääkäriin
kannattaa tulla yleensä vähintään seuraavana päivänä, eikä vasta vähän yli
viikon päästä. Tiedätkös sinä kuka on Jacques Lisfranc?”
Jalkatohtori varmaan huomasi tyhjästä tuijotuksestani, ettei yllätystriviaan
löytynyt vastausta. Olin odottanut kuvien tuloksia jo pari tuntia, ja
kieltämättä kysymysten sijasta vastauksia.
”Napoleonin sodissa yksi yleisimmistä
vammoista syntyi jalustimeen jääneeseen jalkaan, kun sotilas putosi hevosen
selästä.”
Katseeni tyhjeni entisestään.
Hän jatkoi: ”Tohtori Lisfranc kehitti metodin, jossa jalka voitiin amputoida
keskeltä jalkaterää, sen sijaan että se irrotettaisiin säärestä”
”Ja se on parempi koska silloin jää
enemmän omaa jalkaa jäljelle?” -Minä yritin teeskennellä pysyväni keskustelussa
mukana.
”Aivan! On AINA parempi että ihmisen oma raaja toimii tukena, ottaen huomioon
proteesien hankaluudet.”
Sillä lailla, tähän on tultu. Viivästelyni on saanut aikaan sen että nyt lähtee
irti raajoja. Ehkä voisin tulevaisuudessa saada bionisen jalkaterän? Saakohan
niihin lisävarusteita, vähän linkkuveitsen tap…
”Se nivel jonka kohdalta amputaatio suoritettiin, on nimetty Lisfrancin
niveleksi, saman kirurgin mukaan. Sinulla on siinä oikein siisti ja kaunis
murtuma iiiihan koko jalkaterän läpi.”
Lekuri käänsi pientä näyttöä siten että minäkin näin sen. Oli siinä. Suora
tumma viiva joka halkoi valkoisena näkyvien luiden symmetrian. Sitten hän
passitti minut isompaan sairaalaan magneettikuviin.
Kun makasin jalka kipsiin kapaloituna, aloin olla varma että
ihminen voi tulla hulluksi ihan vain tekemättömyydestä. Minä osaan kyllä
laiskotella, mutta en viiden viikon yhtäjaksoisissa sykleissä. Aloin viihdyttää
itseäni kyseenalaisin keinoin. Kompastuin mm. Johanna Tukiaisen blogiin, mistä
seuranneen tapahtumaketjun päätöksenä joku rekkakuski kävi pudottamassa
postiluukkuuni pahamaineisen ”pinkkikirjan”. Jäin myös koukkuun Dr. Philin
puheohjelmaan, kun sohvalla maatessani olin unohtanut television kaukosäätimen
pöydälle, eli Kiinaan asti.
Silti luut luutuivat makoillessa, ilman interventiota.
Etenkään terveydenhuollosta en saanut
kummoistakaan apua: kipulääkkeitä ei edes ehdotettu, mutta sain kyllä pistellä
vatsanahkaani verenohentajia niin että se näytti lopulta pakanamaan kartalta.
Kontrollissa kipusisko kävi linttaamassa jalkaan niin kireän kipsin ettei veri
kiertänyt koko raajassa, ja se oli niin lyhyt että murtumakohta heilui vapaana.
Silti sitä ei haluttu vaihtaa kun yöllä lähdin päivystykseen jyskivissä
kivuissa, jalka sinisenä.
”Ei meillä yöllä ole kuin yksi tyyppi
joka tällaisia ehtii vaihtaa. Ootko varma ettet voi vain mennä kotiin ja tulla
vaikka huomenna jos vielä silloin tuntuu vähän pahalta?”
Hoitsu tukki sormensa tummanviolettien varpaiden ja kipsin väliin,
todistaakseen että se on ihan väljä. Onnekseni olen kohtuullisen hyvä
neuvottelemaan. Sain myös pitää jalan.
Tuodaan venähtänyt
ja kiertoreittejä lipsahtanut vertaus päätökseensä: Samankaltaista ”apua” sain
möhjöpäähäni psykiatrisella puolella. Yksityiskohdista kerron jossain toisessa
tarinassa, mutta tämän lätinän pointti ja lopputulema on se että parantumista
tapahtuu myös kulisseissa, verhon takana, siellä minne katsoja ei ulkopuolelta
näe, eikä hoitsun sormi yllä.
Minä en voi väittää olevani kokonaan luutunut, ei sinne päinkään, mutta muutosta
on ehdottomasti tapahtunut. Otan varovaisia askeleita, ja käsi menee jo hiukan
nyrkkiin.
Ajatuksen hidas
selkeytyminen tarkoittaa luonnollisesti myös muutosta siihen, miten kirjoitan.
Koska minut jätettiin terveydenhuollossa oman onneni ja muutaman kemikaalin
varaan, ainoa pakoreitti ajatuksille oli kirjoittaa ne ylös. Aloitin
päiväkirjani siksi että minulla ei yksinkertaisesti ollut muuta vaihtoehtoa, ja
jossain pään takaosan onkaloissa myös aavistin, että jos ikinä selviydyn, minun
on muistettava missä asti olen käynyt. Päiväkirjan ehdoton etu on
vertailupisteiden säilyminen. Ne olivat syyni kirjoittaa. Syyni julkaista
tekstit taas on se, että olen umpihullu. Siinä se.
Vaikka jutut muuttuisivat
vahingossa selkeämmiksi seurata, lupaan silti etten tingi rehellisyydestä, enkä
noudata yhtään kirjoittamisen sääntöä, tai edes lue koko sääntökirjaa. En pyri
kirjoittamisella mihinkään muuhun kuin kirjoittamiseen. Jos haluaa lukea hyvin
jäsenneltyä, oikeaoppista tekstiä, sitä kannattaa hakea aivan mistä tahansa
muualta.
Mutta mutta hetkinen! Ethän sinä vielä voi lyödä tähän
sitä allekirjoitusta ja lähteä kalaan, et vielä kertonut miten tämä kaikki
liittyy siihen paavihöpinään!
Jaa niin. Toivon
vuosi.
Minulla on ilo tuntea monta harrasta kristittyä, jotka ovat
tielleen täydellisen omistautuneita. Vaikka vertailuun ei saisi sortua, niin
ainakin päällisin puolin minä olen katastrofaalisin kristitty jonka tiedän. Kun
juhlavuosi avattiin, tiesin että tohinan määrä ympärillä eskaloituu: kesä poiki
usealle matkan Roomaan, ja nyt minulla on läjä ystäviä jotka ovat tavanneet uuden
paavin, jotkut jopa toistamiseen. Olen heistä joka tavalla ylpeä muutenkin,
mutta voisin kuunnella matkakertomuksia loputtomiin. Joudun itse elämään vuoden
tapahtumaosuudet heidän kauttaan, sillä minulla on uusi vanha ongelma. Läänini
on rajoittunut. Vaikka edistystä tapahtuu, minä en missään nimessä kykene
olemaan ihmisjoukoissa. Jopa kirkkoon meneminen on estynyt lähes täysin, mikä
on homman musertavin osuus, sillä ennen se rytmitti viikon jokaisen päivän. Kun
katson Pietarinaukiolta kuvia, joissa ihmiset istuvat kylki kyljessä kuin
pakatut sardiinit, alan taistella kylmää hikeä vastaan.
Minulla on kuitenkin
oma vaellukseni, jonka taittamistapa pitää keksiä itse. Homman metafyysinen
puoli on oma rastinsa, mutta luulen keksineeni mitä minun tulee ihan
konkreettisesti tehdä sillä vaellusosuudella.
Melkein kaksi vuotta sitten aloin saada
toistuvaa nalkutusta paikasta nimeltä Santiago de Compostela. Ihan ensiksi
Reddit alkoi tyrkyttää lankoja aiheesta, minkä jälkeen joku googlen bottikyttä
keksi että tarvitsen ehdottomasti mainoksia matkoista Santiagoon. Tiedän
ainakin yhden ihmisen joka kääntyi katolilaisuuteen Googlen algoritmin myötävaikutuksesta,
joten vaikka en ottanut asiaa täysin vakavasti, piilotin sen jonnekin pään
takaosaan, kaiken varalta. Enhän minä voi ruveta sellaiseksi ihmiseksi joka
näkee ”merkkejä” kaikkialla, päässä viiraa muutenkin jo ihan sopivasti.
Kun seuraavan kerran tapasin kirkkoherran, hän kysyi minulta ovelalla äänellä:
”Olenkos minä antanut sinulle jo lahjan?”
Häneltä ei ikinä tiedä mitä odottaa, joten vastasin varauksellisesti: ”Ei, isä,
en usko että olet.”
Sain käteeni vihkon, jonka sinapinkeltainen kansi sai sen näyttämään hyvin
retrolta, kuin 70-luvun koulutehtäväkirjaset.
’PYHIINVAELTAJANA maailmassa’.
”Kiitos vain”, sujautin vihkon laukkuun.
Kotona aloin opiskella lehtistä. Siinä kerrottiin
hyvin käytännönläheisesti pyhiinvaelluksen historiasta, siitä mitä se oikeastaan
edes on, ja lopuksi oli liitteenä lähtevien ja kotiin palaavien siunaaminen.
Vieressä olevan läppärin näytön alakulmaan pompahti mainos Santiago de
Compostelasta. Joo joo, tajusin jo.
Nyt, pari vuotta
myöhemmin, minulle on tarjottu kirjaimellinen tilaisuus toteuttaa retki. Minun
tulisi vain keksiä siihen varat, ja tapa jolla selviän hengissä matkan siitä
osuudesta kun olen sullottuna taivasta halkovaan purtiloon tsiljoonan muun
ihmisen kanssa.
Minulla on aina ollut veto Espanjaan,
vietin nuorena ison pätkän aikaa Barcelonassa ja sitä ympäröivillä seuduilla.
Katalonian huikea ympäristö, meri ja vuoret, karun ja vihannan liitto pitelee
edelleen jotain osaa minussa. Se oli Espanjan koillisosa, pohjoisen läntinen
rannikko on jäänyt minulta kokonaan tutkimatta! Olin ajatellut valita
kävelyreitin joka alkaa Ranskasta. Se on suosittu mutta todella haastava, enkä
tiedä olisiko se ryhmä jonka mukana menisin, menossa samaa reittiä. Niitä on
useita, joista valita. Minulle kelpaa kyllä mikä tahansa, koen että haluan tätä
enemmän kuin mitään muuta: vaeltaa reitillä joka johtaa messuun kirkossa, johon
on haudattu yksi apostoleista. Asettaa itseni ja kompassini kohti jotain
sellaista jonka arvo ylettyy kaikkialle: elämän näkyvään osaan, ja sinne minne
ei pysty näkemään.
Minulla on siitä onnellinen asema että
en ole valmiiksi mitään. Minut on jyrätty maan tasalle perustuksia myöten.
Silloin jäljelle jää vain toivo.
Domine
Deus, spero per gratiam tuam remissionem omnium peccatorum, et post hanc vitam
aeternam felicitatem me esse consecuturum: quia tu promisisti, qui es infinite
potens, fidelis, benignus, et misericors. In hac spe vivere et mori statuo.
Amen
Yes,
This Song Is About You on päiväkirja. Tapahtumat ovat tosia tai
tosipohjaisia, kaikki villit vapaudet kirjoittajana on käytetty. Paikkoja on
sotkettu ja nimiä on peukaloitu.
Kommentit
Lähetä kommentti